søndag, oktober 14, 2007

Studietur til Glasgow!

Denne uka har jeg vært på en fantastisk studietur til Glasgow! Det har vært en bra tur, både faglig og sosialt! Veldig bra faglig opplegg, ikke kjedelig, bare litt slitsomt å stå opp så tidlig ;)

Søndag morgen dro vi med Torpekspressen til Torp, for å fly videre med Ryanair til Prestwick. Flyvertinnene til Ryanair burde fått et smilekurs!! De var ikke veldig koselige... Fra Prestwick tok vi toget til Glasgow og taxi til McLays Guesthouse. Jeg og Nina fikk rom nr 6. Jippi tenkte vi, da er det ikke langt å gå!! Men der tok vi feil...! Inn en gang, inn til venstre, opp en trapp, sving til venstre opp en ny smaaaal trapp, inn en dør, sving til venstre, ny gang, inn en dør og innerst i gangen, der skulle Lise og Nina bo! Vi fikk et fint rom da, og var heldige som hadde hver vår seng og dyne, og vi hadde til og med dusj på rommet! Vi dro rett ut for å spise felles middag på Chukoku, en kinesisk restaurant der vi kunne spise så mye vi ville og lage egen is! Veldig koselig! :)

Nina, Anette og Kristine på flyet!

Rommet vårt :)

Utsikt fra rommet...

På Chukoku

Dagen etter var det opp til frokost kl 8. En dame kom og spurte om vi skulle ha frokost, og dumme som vi var så sa vi jo ja... Det var jo derfor vi hadde kommet :P Ikke visste vel vi at vi da fikk servert Great British Breakfast, som ikke var great i det hele tatt... Jeg grøsser bare ved tanken... Vi fikk litt toast ved siden av, altså hvitt brød med total mangel på fiber... Så vi spiste sikkert 10 sånne uten å bli mett i det hele tatt :P Nå skjønner jeg hvorfor engelskmenn ser ut som de gjør ;) Vi skjønte fra da av at vi ikke skulle si at vi ville ha frokost, og heller satse på toast og frokostblanding :P

Pochert egg, bønner i tomatsaus, tomat, fettkokt bacon og en deigete lefse/pannekaketing. Vi er egentlig ikke så innmari kresne, men dette var virkelig ikke godt!

Etter en litt mislykka frokost dro vi ut på City Sightseeing i åpen buss! Egentlig litt kult, men grusomt kaldt, hehe :) Vi kledde godt på oss og holdt ut på taket under hele turen! :)

Sightseeing!

Vi fikk sett masse av byen! :)

Etter sightseeingen tok vi t-banen til Glasgow Sience Senter! T-banen var veldig kul! En liten tømmerstokk liksom, der man må bøye hodet for å stå inni, og tunnelene var traaange med bare et par cm mellom veggen og toget... Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis t-banen hadde stoppa midt inni en tunnel... På Siencesenteret fikk vi se en film om global oppvarming, vi fikk leke oss i 3 etasjer med artige eksperimenter og andre ting, vi fikk se en Imax film med sånne artige briller på som gjorde at haien glefsa rett foran ansiktene våre og vi var på et stjerneshow i et planetarium! Kjempegøy! :)

T-banen :)

Kristine utenfor en del av Siencesenteret!

Vi bygde en firkant! :)

Hehe...

Etterpå ble det middag på en sportsbar. Vi bestilte Monsterburger, og Kristine insisterte på å spise den opp... Jeg tror hun var mett i flere dager etterpå :P

Silje og meg :)

Monsterburger!

Senere på kvelden var vi på Budda Bar

Ei i samfunnsfagklassen skulle ha én "Sex on the Beach" :P

Dagen etter skulle vi til New Lanark! Et bomullsspinneri som var gjort om til museum. Der var det veldig fint, vi fikk se en "film" og kjøre rundt i artige vogner, høre på foredrag og gå rundt på egenhånd... Morro :)

Lanark, som tatt ut av en scene fra "Heartbeat"...

...Eller Postmann Pat :P

Twenty's Plenty ;)

New Lanark... Nydelig :)

Hele New Lanark fikk selvfølgelig sin energi fra elva Clyde :)

Bomullsproduksjon

Skole for barna :)

Fra vår tur i de merkelige vognene... Fancy :)

Denne kvelden var det festaften i kjellern på kirka "St. Andrews in the square". 108 studenter og lærere var samlet, veldig koselig!! Vi ble litt skuffa da vi hørte at vi skulle få servert røykelaks og torsk... Men det var faktisk ganske godt :)

Allsang!

Underholdning :)

Dagen etter sto Storyline på programmet. Vi fikk møte "oppfinnerne" av den pedagogiske metoden Storyline, Steve Bell og Sally Harkness! Vi var veldig trøtte, men det var et bra foredrag med artige oppgaver etterpå :)

Steve Bell! :)

Trøtte!!

Etter Storylineforedraget skulle vi på The Willow Tea Room :) Et veldig koselig hus og rom designet av en som het Charles Rennie Mackintosh.

Koselig!! :)

Etterpå shoppet vi litt og på kvelden spiste vi på en restaurant der de faktisk hadde veldig god mat! Det ble lasagne og pasta med dessert og vi ble veldig mette og fornøyde :) Etterpå ville vi prøve en ordentlig skotsk pub, så vi gikk til The State, der Knut (læreren) bruker å være... Han var ikke der, men det var mange andre fra klassen der :)

Ingvil og Kristine på restaurant

Nina, Silje og meg :)

På The State!

Dagen etter ble det shopping! Jeg og Nina endte opp med 3 par sko hver, og vi måtte kjøpe en stor veske for å få plass til alt... Vi var redde for å få overvekt, og Nina måtte hjelpe meg med å pakke etterpå for å prøve å unngå overvekt... Og det klarte vi! Kofferten min veide 13,9 kg og veska var vel rundt 7 kg... Altså hadde jeg 1,1 kg og 3 kg å gå på, men begge var stappfulle så jeg kunne ikke tatt med mer uansett... Hehe :)

Nina prøver sitt 3. par med sko... ;)

Vi var ekstremt slitne i beina og slappet av litt på en café i en bokbutikk :)

Dette var vår siste kveld i Glasgow, og på kvelden skulle vi på avslutningsmiddag på China Sea! God mat, og en koselig avslutning på turen :)

På China Sea!

Dagen etter dro vi hjemover tidlig. Etter mye om og men med et tog som var litt dårlig på informasjon kom vi da fram til Prestwick. Vi fikk veid bagasjen og jeg var overlykkelig over å ikke måtte betale 66 kr per kilo for overvekt :) Så satt vi der da... Og ventet på flyet.... Og ventet....

Og ventet....

Og Ryanair er jo ikke best på informasjon, så når flyet skulle ha gått sto det fortsatt at vi bare skulle vente... Og vente... Jeg og Kristine hadde det gøy med å leke "Kongen befaler", og hun fikk blant annet i oppgave å ta bilde av folk, stryke de på låret, bruke opp mine siste fem pund (hun kjøpte en fin kalender!!) osv... Og så fikk vi plutselig gå på flyet!! :) Flyvertinnene og -verten virket veldig slitne og han ene gnei seg i øynene... Senere var det en som hadde besvimt i flyet og de ropte i høyttaleren etter en lege... Det gikk rykter om at det var han flyverten, men ikke vet jeg... Jeg skjønner at de blir slitne da... Flyet står jo på bakken i maks 30-40 min...

Sikkerhetsinstruksjoner. Det er fysisk umulig å bøye seg framover slik han på det nederste bildet, nr 3 fra venstre gjør, bare se på bildet foran! Og forresten, skulle det bli en nødlanding så husk å ta ut gebisset!

Jeg har hatt en kjempefin tur og angrer absolutt ikke på at jeg dro! Ble masse bilder her, men jeg vil jo så gjerne vise fram litt bilder også, hvis ikke er det jo ikke noe vits i at jeg tar dem :) Men jeg håper blogspot snart lager en bedre ordning på å sette inn bilder!! :)

Og heeelt til slutt noen sitater fra turen:

"Det må da være slitsomt å tenke baklengs hele tiden!!" Nina i taxi ;)

"And when she turn around I'm cold, and when I turn around she's cold..." Kristine prøver desperat å skaffe et ekstra laken til dobbelsenga med dobbeldyne som hun deler med Anette :P

"I doesn't stand on the slideshow" Silje vil vite om toget virkelig går til Prestwick da det ikke står noe om det på informasjonsskiltet som navnene på stasjonene ruller over.

"Fanta. Fanta... FANTA... Coke.........." Lise prøver tappert å få seg en fanta, men gir opp.