onsdag, juli 11, 2007

Kjærestetur til Praha :)

Da var vi tilbake igjen fra Praha :) Har hatt en kjempefin tur! :D Fredag dro vi nedover. Da var det selvfølgelig fint vær her, hehe :P

Utsikt fra flyet

Vi tok en minibuss-taxi til hotellet, kjempesmart og billig greie :) I Praha kjører de som griser, og jeg tenkte at her måtte det da skje mange kollisjoner... Da vi ankom hotellet ble vi først litt skuffa over at det ikke var likt som på bildene... Det var ikke akkurat som vi hadde tenkt, men vi bestemte oss for å gjøre det beste ut av det og dro mot sentrum :)

Hotellet. Vi bodde i en bygning ved siden av

Dobbelsenga (disse bildene er tatt siste dagen så det ser litt ekstra slapt ut)

Vi hadde en ekstra seng som vi brukte som kjøleskap, og en minitv der vi kunne se på dubba tsjekkiske programmer

Vi tok en buss ned mot sentrum og måtte bytte til t-bane underveis. Tok vel en halvtime eller noe, og kosta 6-7 NOK per person :) Vi fant fram på første forsøk, og det var egentlig ganske godt gjort ettersom de ikke er så flinke til å oversette ting til engelsk, og det var veldig få som kunne snakke engelsk i det hele tatt... :P Vi kom til sentrum og fant en bygning som så ut som en turistattraksjon. Vi gikk inn, og før vi visste ordet av det var vi på et museum, hehe :) Her var det masse statuer av dyr og mennesker og hundreogørten steinsorter og masse sjeletter osv.

Jeg uttafor gigantmuseet

Utsikt fra museet

Synd det ikke var teksta på engelsk...

Masse fisker osv

Vi betalte for å få ta bilder, så da var det bare å knipse i vei :P

Fra ape til menneske :)

Æsj...

Vi var slitne, så vi spiste på McDonalds og dro hjem... Fant fram hjem også, utrolig! :) Ble liggende på senga og se på gamle Mot i Brøstet-episoder. Det ble standard hver kveld etterpå :) Glad vi hadde med pc!

Dagen etter gadd vi ikke å stå opp til frokosten... Vi dro ned til byen igjen, for å prøve å finne den kjente brua, Karlsbrua... Fant flere bruer, men var litt usikker på hvilken som var Karlsbrua... Vi fant noen som lånte ut tråbåter, og der var det en som snakka engelsk også! Fantastisk :) Han viste oss et kart med brua og vi tok båten dit :) Det var knallvær og vi koste oss skikkelig ute på vannet! Mange som satt på båtene og drakk øl, men det hadde ikke vi tenkt på... Vi fikk se den brua også, uten at vi egentlig skjønte hva som var så spesielt med den, men nå har vi da sett den i hvertfall :P

Digg med sol :)

På vei bort til brua

Karlsbrua, full av turister

Vi gikk videre oppover mot brua, og på vei dit fant vi et spisested. Vi tok sjansen på å bestille litt mat og drikke. Det var helt grei mat, men når vi skulle betale ble det mye dyrere enn det vi hadde regna ut... Men vi orka ikke å krangle med de, og det var ikke så dyrt i norske penger uansett :)

Hvordan gjøre Christopher glad? ;)

Vi gikk videre og kom til et torturmuseum. Vi gikk inn der, og det var litt stusslig, men gøy å ha sett det da :) Her sto det litt på engelsk også :)

Diverse torturredskaper

Stakkars folk... Her var det altså meninga at man ble satt fast oppå den greia... Au....

Vi gikk videre og kom endelig til den brua. Masse folk, så her var det bare å holde fast i veska!

Inngangen til brua

Fint vær var det! Deilig :)

Christopher på brua, etter å ha kjempa seg gjennom menneskemassen :P

En stygg mann som ville bli tatt bilde av :P

I en bortgjemt gate på andre sida av elva fant vi den norske ambassaden! Det er deilig å være norsk :)

Jeg hadde fått litt nok av tsjekkisk mat så vi fant en Subway der vi kjøpte noen baguetter :) Så dro vi hjemover... Da vi akkurat hadde gått av bussen og var på vei nedover gata mot en fotgjengerovergang, hørte vi det hvinte i bremser. Jeg snudde meg og PANG der smalt det! Jeg spratt lenger inn på fortauet for ikke å få glasskår på meg. Mannen i bilen foran hadde stoppa for en fotgjenger, men han andre klarte ikke å stoppe... Mannen i bilen foran klikka i vinkel og rista filler av han i bilen bak. Jeg ble livredd :P Men så så vi at de hadde baby i baksetet, så han var sikkert bare redd... Vi forta oss over gata og inn på hotellet, og jeg var sjeleglad for at det ikke var jeg som hadde hoppa ut i gata foran de bilene...

På hotellet ble det mer Mot i Brøstet :)

På hotellet fant vi en attraksjonbok og etter mye om og men fant vi ut hvor en sånn akvariumgreie lå. Vi bestemte oss for å dra dit dagen etterpå :)

Jeg fikk ta trikk og var i himmelen :) I Praha har de MANGE trikker! Og trikkene har sånn omtrent ti seter og flere hundre ståplasser...

Her var det mange fine fisker :)

Stakkar, den så så lei seg ut...

En litt kul fisk :)

Vi slapper av i trappa. Generelt dårlig luft inne på de attraksjonene vi var på... Drakk masse og enda var jeg kjempesvimmel.

Vi spiste på Friday's!

Dagen etter dro vi på Praha Zoo! Det var helt sinnsykt varmt på vei dit, og jeg var sikker på at jeg skulle besvime flere ganger. Vi gikk inn på en butikk og kjøpte drikke, og da vi kom ut igjen sprutregna det... :P Veldig billig å komme inn på Zooen, kjøpte en paraply og den kostet mye mer enn det det kostet å komme inn... Hehe :)

På vei til zooen fant Christopher en bil vi visstnok måtte ta bilde av :P

Vi kjørte tog i zooen :)

Giraffer :D Vi snakket med noen av de ;)

Regnvåt Lise i apeland :P

Noen av apene hadde babyer, og de var såå søte!!!

Her flaksa flaggermusene over hodet på oss!

Pingviner!! Kjempesøte :D

Elefant! :)

Her var det MANGE forskjellige dyrearter!

Denne dagen ble det middag på McDonalds, før to trøtte typer fant veien til hotellet :) Kortspilling, Mot i Brøstet og diverse filmer, kjempekoselig :)

Dagen etter var det klart for den store shoppingdagen. Vi skulle finne noe vi kunne ta med hjem og kanskje noen klær osv. Hehe, det var helt håpløst. Vi fant ingenting vi ville ha, eller kunne tenke oss å gi bort, men vi kjøpte en stusslig kortstokk tilslutt :P Vi spiste på KFC og dro på hotellet. Vi smakte på tsjekkisk champagne, som ikke var så veldig godt, men det gikk da ned :P Enda mer kortspilling, Mot i Brøstet, filmer og litt lesing :) Deilig å bare slappe av på hotellet også, dessuten skulle vi tidlig opp dagen etterpå.

Siste dagen måtte vi ut før 10. Vi bestemte oss derfor for å teste hotellfrokosten før vi dro :) Merkelig hvor tørt brød de har i Tsjekkia... Ellers var det helt ok, men vet ikke om det hadde vært verdt å stå opp tidlig for :P Vi er ikke så sultne på mårran likevel!

Frokost :)

Vi ble henta av en sånn minibuss-taxi, kom oss til flyplassen og på flyet til Norge. Har hatt en knallfin tur! Kjempekoselig å dra med kjæresten :) Har sett masse spennende og slappa av litt også :) Men vi var begge enig om at det var deilig å komme tilbake til Norge også! Det er noe med lufta og maten, og vi kan snakke med litt flere enn bare hverandre :) Hehe, vi er nok litt for glade i Norge begge to!