tirsdag, januar 29, 2008

Hilsen fra en lat lærerstudent...

... Som visstnok både skulker og stryker... For det er det vi kan lese på VG i dag. Late lærerstudenter ved Høgskolen i hovedstaden både skulker og styker og bruker alt for lite tid på studiene... Det er jammen bra at ikke alle er like...!

Må innrømme at jeg ble veldig overraska da vi fikk utdelt timeplanen første skoledag i første klasse, og jeg så at jeg bare skulle ha 3 timer 4-5 ganger i uka... Jeg var jo vant til å ha minst 6 timer hver dag! Men etter noen dager kommer man inn i høyskolemodus og man skjønner fort hvorfor man bare har 3 timer om dagen... For fy søren så kjedelig det kan være! 3 timer sitte og se på en som snakker om teorier på teorier som virker veldig fjernt fra det vi går der for å lære; hvordan være lærer... Høgskolen er antipedagogisk!

90% av det jeg har lært mine første to år på HiO har jeg lest i en bok eller hundre. Og det har jeg lest i perioder på ca 2 uker før hver eksamen... Teorier er vel og bra, men selv om du pugger de 2 uker før eksamen og får en bra karakter, sier det ingenting om hvor flink du er som lærer...

Dette tredje året har jeg også lært mest med å lese... Men jeg har også hatt en veldig bra kollokviegruppe som jeg har lært masse av :) Det har også vært flere arbeidskrav som krever at du følger litt med, i alle fall mer enn før :)

Jeg syns det burde vært mer variert undervisning. Da kunne jeg gjerne vært på skolen dobbelt så lenge, og jeg hadde helt klart lært myyye mer :) Men sånn som studiet er lagt opp nå, blir det nok en del late dager, før eksamen kommer og henter deg inn igjen...

Dessuten er det veeeeldig dyrt å bo og studere i Oslo, og det gjør at de fleste er nødt til å jobbe ved siden av. Det er klart man må prioritere jobben også, man tjener jo ikkeno på studiene (6000 er lite...! Og man får det jo uansett hvor hardt man studerer) Må likevel tilføye at jeg var veldig fornuftig (utdanningsmessig og ikke økonomisk) og slutta på Kiwi i fjor da jeg så at jeg kom til å stryke på eksamen dersom jeg fortsatte i jobben...

Uansett; gjør lærerutdanninga mer relevant med tanke på at vi faktisk skal ut i skolen og undervise, ikke stå og rams opp teorier fra ende til annen... La oss lære hvordan vi skal lære bort krl og matte og norsk; ikke bare lær oss stoff på videregående nivå (også jeg som kunne tenke meg å jobbe i barneskolen... Hva skal jeg med matte for videregående? Det sier absolutt ingenting om hvor god jeg er til å lære bort) Ha gjerne mer organisert undervisning, men prøøøøv å gjøre det litt interessant, engasjér oss litt!! (Noen av lærerne er flinke til dette allerede!)

Så må jeg bare si at jeg verken skulker eller stryker, men det sier ingenting om hvor god lærer jeg er!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, denne burde du legge inn på vg, bra!!
hilsen mamma

Catta sa...

Hoff, fikk med meg det på nyhetene.
SÅ utrolig teit! Alle kan jo trekke noe negativt ut av alt, men bare fordi Norge har dårligere skoler enn mange andre land, og bare fordi Finland har en veldig god skole så må de bare trekke fram alt mulig rundt det for å få nyhetene til å bli interessante!
klem

Anonym sa...

Hei Lise!
Av Anfrid i Sør Tverrfjord fikk æ høre at du har blogg, da måtte æ leite dæ opp!
Har surfa langt tilbake å funne masse kjente...utrolig koselig.
Hils mamma og pappa fra mæ.
Klæm fra Turid på Sandland